![]() |
| f.: Alvaria |
Foto de familia dos membros do Club de Lectura que estiveron hoxe no encontro con Consuelo Laforet (centro), sobriña da autora de Nada, que agasallounos coa súa apaixonante conversa sobre a súa tía, unha das escritoras españolas máis destacadas do século XX.
Hoxe, 12 de novembro, deixounos unha amiga, poeta, escritora, muller do teatro, loitadora, creadora por riba de todo, e fomentadora de amizades imperecedoiras polo seu sentido do deber. Estamos, ás claras, a falar de Charo Suárez. E temos que lle engadir outro adxectivo máis, quizais un que a define moito mellor: muller adiantada ó seu tempo, e é esta calidade a que vén a compartir con outra muller que, aínda que tamén falecida, estivo na nosa compaña na impagable sede da Asociación Libro de Vivo de San Clodio, a galardoada Carmen Laforet. O Club de Lectura de Ortigueira, conseguiu esta milagre non por algún meigallo trasno e inesperado, senón por traer, coma invitada ó faladoiro, á súa sobriña Consuelo Laforet.
Grazas a David, que invitouna a acompañarnos, con Consuelo fomos partícipes da pegada familiar que toda persoa leva consigo, e ela deixounos seguir ese rastro invisible, guiounos por el ata conseguir chegar a autora de Nada, falounos cun sentimento tal que non dubidamos en meternos no seu papel e tódolos alí presentes puidemos ver e ata sentir o alento da insigne escritora. Unha persoa que pasou a maior parte da súa vida preto doutra sempre levará consigo un ronsel de experiencias, anécdotas e vivencias dela, unha morea de sensacións das que podemos obter algún resultado e Consuelo non dubidou en facernos partícipes daquelas que foi amoreando en vida da súa tía.
![]() |
| f.: Alvaria |
Consuelo Laforet, sobriña da escritora, durante o noso encontro no Escolar de San Claudio
A proximidade tristemente fugaz que tivemos con Carmen Laforet serviunos para coñecer unha escritora inconformista co tempo que lle tocou vivir, a súa ensinanza non foi a do colexio ou a da universidade senón a vida, en maiúsculas, non dubidaba en deixar de ir ás clases co fin de ateigarse de olores, sons, colores, precisaba ter a natureza ó seu carón; paseos nos que observaba polo miúdo o que tiña ó seu redor, encheuse de experiencias de tal xeito que por lóxica tiña que dar saída, coma unha válvula de escape, á información na que se ía mergullando, e iso atopouno nunha profesora, Consuelo Burel, con ela atopou un mundo que non coñecía pero que a engaiolou para sempre: a literatura, nela podía verter,e co mesmo detalle, todo o que ía visualizando no seu percorrer diario, na escritura atopou, sen dúbida, a súa mellor compañeira de viaxe.
O que estamos a falar témolo na súa obra premiada e máis coñecida, Nada, pois neste fermoso e inesquecible faladoiro fomos quen de desentrañar quen viñan sendo as persoas que ela escolleu para logo darlles vida na novela e tamén onde estaban os lugares e situacións coñecidos por ela e que definiu con excelente minuciosidade na mesma.
O premio Nadal foi sen embargo coma un freo para a súa liberdade, os faladoiros, presentacións, entrevistas, campañas de marketing e demais eventos que sempre leva aparellados un premio deste calibre xunto a exercer de nai de cinco fillos, nunha época na que, ademais, as mulleres estaban encorsetadas na sociedade, cernaron en grande medida a súa independencia que aprendera nas Palmas na súa nenez. Evocaba de cotío aquelas Palmas que deixara, de feito as outras novelas que escribiu despois de Nada tiveron á illa coma marco necesario para o seu desenvolvemento, e tentaba non acudir a ela porque sempre quixo lembrala coma a coñecía, non para comprobar como as construcións e a industria do turismo varreron con aquela paisaxe da nenez e xuventude. Este non foi óbice para que o cabildo das Palmas tiveran a ver nomeala filla adoptiva da illa, xa que Carmen Laforet nacera en Barcelona, foi ós dous anos de idade cando seu pai foi destinado ás Palmas. Mais a súa sobriña, a pesar dos atrancos da nova vida de Carmen, non dubidou en afirmar que nos contos e relatos curtos posteriores é onde ten a súa mellor literatura.
Avantaxada, dicíamos, e loitadora, recalcabamos, e non o facemos solos pois o Ateneo de Madrid ten tan só dous retratos de mulleres na súa galería, a nosa paisana Emilia Pardo Bazán e Carmen Laforet, as dúas xuntas e ollando de esguello, mais con decisión, ós seus compañeiros.
Grazas a Consuelo Laforet por esta transgresión máxica no tempo (mágoa de ser curto, moi curto) e por compartir con nós as anécdotas e vivencias da súa inesquecible tía Carmen.
Carmen, xa nosa amiga, e Charo, de sempre, han de estar xuntas ampliando e engrandecendo elas mesmas un novo mundo, este que coñeceron aquí facíaselles pequeno.
Xosé Manuel Bouzamayor
Embed from Getty Images
Retrato de Carmen Laforet en el Ateneo de Madrid
(©Alberto Ortega/Europa Press News/Getty Images)
Retrato de Carmen Laforet en el Ateneo de Madrid
(©Alberto Ortega/Europa Press News/Getty Images)


No hay comentarios:
Publicar un comentario